Ga je lichaam weer gebruiken

Personal Training is op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt voor een Vedisch Centrum. Maar niets is minder waar. Ik ben dieper de literatuur in gedoken over de adviezen die de Ayurvedische leer geven over bewegen. Hieruit blijkt dat onderhoud van je cardiovasculaire systeem en spierbehoud van essentieel belang zijn om een gezond en bewust bestaan te leiden. In de loop der jaren, waar wij mensen steeds minder zijn gaan bewegen is het belang van trainen alleen maar groter geworden. Ga je lichaam weer gebruiken, want ook jouw lichaam functioneert pas wanneer het dagelijks goed belast wordt. 

Een dagelijkse belasting hoeft natuurlijk geen intensieve training te zijn. Een gezonde afwisseling in de week is belangrijk. Denk hierbij aan een fijne wandeling, een stuk fietsen, yoga, krachttraining of duurtraining. Houdt bij iedere manier van bewegen in je achterhoofd dat je geen topsporter bent, maar dat je beweegt omdat je het leuk vindt, of aan je gezondheid wilt werken. Wanneer jij na je beweegmoment gesloopt op de bank terecht komt, besef dan dat je afbraak aan je systeem hebt toegebracht. 

De Ayurvedische leer heeft twee beweegmethodes om de kwaliteit van ons leven te waarborgen. De eerste methode is gefocust op het optimaliseren van je cardiovasculaire systeem en je spierweefsel. Deze manier van bewegen biedt het Vedic Life Center aan in de vorm van Personal Training. Hiermee versterk je je hartfunctie en je bloedsomloop. Dit heeft als gevolg dat er meer zuurstof in je systeem terecht komt. De krachtoefeningen die toegepast worden tijdens deze training zorgen voor opbouw van je vetvrije massa (spiermassa). Voldoende spiermassa, zonder blokkades is belangrijk voor het geleiden van de Prana (levensenergie). De combinatie van deze vorm van trainen heeft een directe invloed op de energie die jij dagelijks tot je beschikking krijgt. Bij deze methode stop jij in eerste instantie energie in de oefeningen om dit later in het kwadraat terug te krijgen.

Bij de tweede beweegmethode wordt de energie die je tot je beschikking hebt ontwaakt en in gang gezet. De drie specifieke vormen die hiervoor gebruikt worden zijn: Surya Namaskar (de zonnegroet), Yoga en Pranayama. In tegenstelling tot de eerste methode worden deze oefeningen op een erg rustige en gecontroleerde manier uitgevoerd. Je cardiovasculaire activiteit wordt juist verlaagd in plaats van verhoogd. Na deze oefeningen voelen we ons ligt, vrij en helderder dan daarvoor. Hoe dit komt? In een volgend artikel hier meer over. 

De complete kennis die de Ayurvedische leer ons te bieden heeft blijkt weer uit de combinatie van deze twee methodes. Beide methodes versterken direct jouw kwaliteit van leven. Is dat niet wat we allemaal willen? Iedereen heeft zijn lichaam op een bepaalde manier te veel belast, terugkijken heeft geen zin. Ook jij bent in staat de combinatie van deze twee methodes te implementeren in jouw leven. Herstel je lichaam en ervaar hoe het is om weer maximale energie tot je beschikking te hebben.  

Ted van Lokven